fondsenwerving

Goede doelen moeten steeds creatiever omgaan om voldoende donaties binnen te halen. Het is moeilijk om genoeg collectanten te vinden om langs de deuren te gaan en mensen blijken minder geneigd om geld in de collectebus te stoppen. De laatste jaren zijn organisaties daarom op zoek gegaan naar andere manieren om geld in te zamelen en donateurs te werven. Uit de laatste meting van het Nederlands Donateurs Panel blijkt dat het donateursvertrouwen wel is gestegen door positieve berichten in de media. Maar ook is geconstateerd dat veel donateurs makkelijker en vaker wisselen van goed doel en dat inzetten op loyaliteit van mensen steeds belangrijker wordt. Wat doen goede doelen om geld te ontvangen en jou als donateur aan zich te binden?

Geld inzamelen via internet

Goede doelen bouwen steeds vaker via websites en online campagnes hun fondsen op. Dat kan via hun eigen website maar ook via het populaire Facebook met een digitale collectebus. Overigens komen ook steeds meer mensen zelf in actie voor het goede doel. Initiatieven zijn de websites Geef Samen en Just Giving. Hierbij kan iedereen geld inzamelen voor een bepaald doel door zelf een actie of evenement op te zetten en mensen op te roepen hen via een donatie te sponsoren.

Naamsbekendheid vergroten

Donaties ontvangen gaat makkelijker wanneer veel mensen het goede doel van naam kennen en weten waar de organisatie zich voor inzet. Om hun naamsbekendheid te vergroten, zetten goede doelen verschillende middelen in:

  • Vooraf de collecte de straat op gaan, zoals het Prins Berhard Cultuurfonds met de Anjeractie.
  • Ze vragen bekende Nederlanders om als ambassadeur op te treden. Zo is Marco Borsato al jaren de bekendste ambassadeur van War Child.
  • Ze organiseren grootschalige evenementen, zoals het Oranjefonds met NLDoet. Dit is de grootste vrijwilligersactie in Nederland waarbij bekende en onbekende mensen door het hele land klusjes voor goede doelen of maatschappelijke organisaties uitvoeren.
  • Ze zorgen voor reclame via advertenties of televisiespotjes. Zo kwam het Wereld Natuur Fonds met de campagne “geef de aarde door”.

Ben jij loyaal?

Goede doelen hebben er meer aan wanneer je ze structureel blijft steunen. Daarvoor blijkt loyaliteit onmisbaar. Bovendien is het voor goede doelen goedkoper om huidige donateurs te behouden dan om nieuwe te werven. Loyaliteit hangt af van o.a. het vertrouwen in de organisatie, betrokkenheid bij het onderwerp van het goede doel en de relatie tussen donateur en goed doel. Die loyaliteit blijkt lastig, want we zijn steeds kritischer geworden, mede door de negatieve berichten over goede doelen. Maar ook de economische crisis heeft ervoor gezorgd dat mensen zich terugtrokken als donateur. Goede doelen zullen dan ook beter hun best moeten doen in te spelen op jouw wensen en verwachtingen.

Reacties zijn gesloten.